​Noget om vacciner og vaccination hos hund

Når man vaccinerer, giver man sygdommen i en mild grad, så kroppen kan reagere på det, og lave antistoffer (Antistoffer er en del af kroppens immunforsvar, som hjælper med at beskytte mod udbrud af den sygdom man vaccinerer for.)

Det er derfor altid vigtigt, at man kun vaccinerer et raskt dyr. Hvis de har sygdom af forskellig art i kroppen, kan de ikke reagere ordentlig på vaccinen, og har heller ikke brug for at få tilført ekstra ting deres immunforsvar skal reagere på.

Derfor vaccinerer man altid kun dyr, man mener er raske.

Der findes mange forskellige sygdomme, man kan vaccinere imod, og man aftaler i samarbejde med sin dyrlæge, hvilke sygdomme man mener at ens eget dyr har brug for.

For eksempel har en hund, der aldrig møder andre hunde, ikke brug for kennelhostevaccine, hvorimod alle hunde har risiko for at blive smittet med f.eks. hundesyge eller parvovirus, blot ved at gå en tur, hvor en syg hund eller ræv har været.

Hvor tit og hvornår skal man så vaccinere?

Der er mange ting, der skal tages med i betragtning. De forskellige vacciner, holder for eksempel ikke lige længe. For eksempel vil vacciner for hundesyge og parvovirus holde 3 år hos et voksent dyr med et godt immunforsvar. Derimod er vaccinerne for leptospirose og kennelhoste ikke helt så effektive, og man kan kun regne med delvis immunitet i ca. 1 år fra dem.

Derudover er der flere andre ting at tage i betragtning:

Unge dyr er meget dårligere til at reagere på vacciner, end ældre, så derfor kræver hvalpe flere vaccinationer i træk, for at vi kan være sikre på, at de virker, som de skal.

Dyrets race og almindelige helbredstilstand tages også med i betragtning.

Hunde

Der er lavet mange undersøgelser af reaktioner på vacciner hos hund. Det svinger rigtig meget, hvor gode antistoffer de laver. Selv i det enkelte hvalpekuld, kan man måle store forskelle hos hvalpene.

Da man ikke ved, hvilke hvalpe, der reagerer hvordan, med mindre man måler antistoffer, anbefales det, hvis man vil beskytte sin hvalp så godt som overhovedet muligt, at de får den første vaccine omkring 7-8 ugers alder og så igen ved 12 og 16 uger.

Selv når man gør det, vil der være enkelte hvalpe, der stadig ikke reagerer godt nok, så derfor har WSAWA nu lavet nye anbefalinger, der siger at man bør give revaccination ca. 6 måneder efter sidste hvalpevaccination, og ikke som tidligere anbefalet 1 år efter.

Efter denne ung-hunde vaccination, holder immuniteten for hundesyge, parvo og leverbetændelse i 3 år, mens vaccinerne for kennelhoste og leptospirose kun holder i 1 år.​